Spirulina nedir?

Kısa Tarihçe
Spirulina her ne kadar 21. yüzyılın süper gıdası olarak tanıtılsa da yüzyıllar önce insanoğlu tarafından keşfedilmiş bir besindir. Spirulinanın, Texcoco gölü kıyısında yaşayan Aztekler tarafından tüketildiğine ilişkin en eski kaynak 1524 yılına dayanmaktadır. Ayrıca Çad gölü kıyısında yaşayan Kanembu kabilesi yerlileri de bu besini çok eski çağlardan beri tanımakta ve yiyecek olarak tüketmektedirler. Ancak, ticari kültürlerinin yapılması ve bilimsel alandaki çalışmaların başlaması ; ürünün 1963 yılında Fransız Petrol Araştırma Enstitüsü tarafından ortaya çıkarılarak, % 60-70 oranında protein içeren spirulina algini laboratuar koşullarında üretmeleriyle olmuştur. Daha sonra Nasa, astronotlara besin tableti yapılması amacıyla bu alg üzerinde yapılan ilk çalışmalara öncülük etmiştir.

SPİRULİNA NEDİR?
Spirulina, mavi-yeşil algler grubuna ait mikroskobik bir yosun türüdür. İlk fotosentetik canlıların torunu olarak kabul edilir. Spirulina, doğaya son derece saygılı, dünya kaynaklarından minimum ölçüde tüketen çevreye zarar vermeyen havuzlarda üretilen bir üründür. Olgunlaşan spirulinalar, sudan süzülerek kurutulduktan sonra herhangi bir işleme tabi tutulmadan doğal haliyle, toz olarak ya da tablet haline getirilerek tüketime sunulmaktadır.

SÜPER BESİN SPİRULİNA
Spirulina, içerdiği % 65 protein oranıyla en iyi bitkisel protein kaynağıdır. Günde 3-5 gr. Spirulina günlük beta karoten, vitamin B12, vitamin B kompleks, demir, esansiyel mineraller ve gama-linolenik asit ihtiyacının tamamına yakınını karşılar.
Protein Kaynağı % Su % protein
Spirulina 5 60-70
Soya 8 36,7
Süt tozu 4 36
Sardalya 50 20,6
Alabalık 77,6 19,2
Tavuk eti 61,3 19
Sığır eti 56,5 17,4
Yumurta 74 12,8
Koyun sütü 81,6 5,6
Yoğurt 86,1 4,8
İnek sütü 88,5 3,2

PROTEİN VE AMİNOASİTLER
Spirulina, % 65 oranıyla herhangi bir doğal besin maddesinden çok daha fazla protein içerir. Spirulinayı, % 35 oranıyla soya fasulyesi, yine % 35 oranıyla süt tozu, % 15-25 oranıyla kırmızı et ya da balık eti, % 12 oranıyla yumurta ve % 3.2 oranıyla da süt takip eder. Proteinler, aminoasitlerden oluşur.

Esansiyel aminoasitler, insan organizması tarafından üretilmediği için dışarıdan alınmalıdır. Vücudun non-esansiyel aminoasitlere de ihtiyacı vardır. Ancak, vücut bunları sentezleyebilir. Bir protein, tüm esansiyel aminoasitleri içeriyorsa tam bir protein olarak kabul edilir.. Spirulina, tüm esansiyel aminoasitleri içerdiği için tam bir proteindir. Günlük alınan 36 gram spirulina, erişkin bir insanın tüm esansiyel aminoasit ihtiyacını karşılar.

Spirulinanın hücre duvarı mukopolisakkaritlerden oluşur, yapısında selüloz yoktur. Bu yapısal özellik, spirulinayı kolay sindirilebilir ve hazmedilebilir yapar. Bu özellik intestinal malabsorbsiyon ( emilim bozukluğu ) şikayeti olan insanlar ve yaşlılar için önemlidir.

YAĞ, KALORİ, KOLESTEROL
Spirulina, % 5 oranıyla diğer tüm protein kaynaklarından daha az yağ içerir. 10 gr. Spirulina, 36 kaloridir ve hemen hemen hiç kolesterol içermez. BU demektir ki, spirulina düşük kalorili, kolesterolsüz, düşük yağ oranlı proteindir.

VİTAMİNLER VE MİNERALLER
Doğal Beta-karoten : ( Provit- A )

Spirulina, konsantre havuçtan yaklaşık 10 kat fazla beta karoten içerir.10 gram spirulina, günlük ihtiyacın yaklaşık 4 katı kadar ( 23000 IU- 14 mg) beta karoten içerir.Yüksek dozlarda vitamin A toksik olabilir. Ancak, spirulina ve bazı bitkilerde de bulunan beta karoten güvenlidir. Çünkü, insan vücudu sadece ihtiyaç duyduğu anda beta-karoteni A vitaminine çevirir.

A vitamini, özellikle mukozalar ve görme için gerekli olan pigmentler için önemlidir.Beta-karotenin serum kolesterol düzeyini düşürücü ve kanser riskini azaltıcı bir takım etkileri vardır.


Son 20 yılda, kanser çalışmaları yapan bazı otoriteler, beta-karotenin başta akciğer, göğüs, mide, kalın bağırsak, meme ve rahim ağzı olmak üzere birçok kanser tipini önleme de etkili olduğunu ve bu kanserlere yakalanma riskini azalttığını bildirmişlerdir. Beta-karoten dışında, spirulina zengin antioksidan özellikte en az 10 çeşit karotenoid içerir. Bu karotenler ve ksantofiller vücudun değişik alanlarında fonksiyon gösterir ve diğer esansiyel vitaminler ve minerallerle birlikte etki ederler.

Vitamin B 12 ve B kompleks vitaminler :
Spirulina, doğadaki en zengin bitkisel B 12 vit. Kaynağıdır. 10 gr. Spirulina, 20 mg B 12 vitamini içerir. B12 vitamini, kırmızı kan hücrelerinin yapımaında ve sinir sistemi fonksiyonları için gereklidir. Eksikliğinde sinir dejenerasyonu ve pernizisyon anemi görülebilir.
Öte yandan, 5 gr. Spirulina, fazlasıyla tiamin, nisain ve riboflavin içerir. B6, niasin, biotin, pantotenik asit, folik asit, inositol daha düşük oranlarda bulunur.

En iyi doğal demir desteği :

Demir eksikliği özellikle kadınlar, çocuklar ve yaşlılarda sıklıkla görülür. Genellikle, kadınlar kilo verme diyetlerinde yeterli demir alamazlar ve kansızlığa bağlı olarak ortaya çıka sorunlar yaşarlar.

Demir, kırmızı kan hücreleri yapımı ve sağlıklı bir bağışıklık sistemi için şarttır.10 gr. Spirulina da 10 mg. Demir bulunur. Bu da vücudun günlük demir ihtiyacının % 55’ini karşılar. Spirulinanın demiri, hazır demir preparatlarına oranla daha iyi emilir.

Kalsiyum, magnezyum, çinko ve diğer eser elementler :

Spirulina, sütten kat kat fazla kalsiyum içerir. Kalsiyum, kemikler ve nöral iletim için gereklidir. Eksikliği özellikle yaşlı kadınlarda osteoporoza ( kemik erimesi ) yol açabilir. Spirulina da yüksek oranda magnezyum da bulunmaktadır. Magnezyumun, vücudumuzda kalsiyum emilimini kolaylaştırmak, kan basıncını düzenlemek gibi etkileri vardır. Spirulina oldukça düşük oranlarda sodyum ve iyot içerir. Bu nedenle tuzsuz diyet uygulayanlar için idealdir.

Öte yandan, insan vücudu, enzim sistemlerinin fonksiyonu ve diğer fizyolojik olaylar için esansiyel eser minerallere ihtiyaç duyarlar. Günümüz diyetinde bu eser minerallerin eksikliği oldukça yaygın olarak görülür. 10 gr. Spirulina, günlük manganez ihtiyacının % 25’ini, krom ihtiyacının % 21’ini, selenyum ihtiyacının da % 14’ünü karşılar.

ESANSİYEL YAĞ ASİTLERİ :

İnsanların, günlük beslenmeyle alınan yağ asitlerine ihtiyaçları vardır. Esansiyel yağ asitlerinin, kolesterol düzeylerinin ayarlanması ve prostoglandinlerin sentezlenmesi gibi görevleri vardır.. Spirulina, % 4-7 oranında yağ içerir. 10 gram spirulina, başta linoleik ve gamalinoleik asit olmak üzere 225 mg esansiyel yağ asiti içerir.

DOĞAL PİGMENTLER :

Phycocyanin :

Pigmentler, insan metabolizmasında gerekli çok sayıda enzimin sentezlenmesinde yardımcıdırlar. Spirulina bu koyu rengini, güneş ışığının değişik dalga boylarında üretilen doğal pigmentlerden alır. Phycocyanin, spirulinanın yapısında demir içeren en önemli pigmenttir. Bu pigment spirulinanın tüm ağırlığının % 14’ünü oluşturur.

Klorofil :

Yeşil besinlerin genel özelliği, yüksek klorofil içermeleridir. Klorofil, temizleyen ve detoksifiye eden bitkisel besin olarak bilinir. Hemoglobine benzerliği nedeniyle bazen yeşil kan olarak da adlandırılır. Yeşil rengi, içerdiği magnezyum iyonuna bağlıdır. Spirulina, % 1’lik klorofil oranıyla en yüksek klorofil içeren besinlerden biridir.

DİYETLERDE KULLANIMI :

Spirulina, doğal bir gıda desteğidir. Günlük beslenmeye takviye olarak kullanılmasının yanı sıra diyetlerde de tercih edilmektedir. Günlük alınan 3-6 tablet spirulina, tokluk hissi vermede ve diyet süresince alınamayan besin elementlerinin karşılanmasında önemli rol oynamaktadır.

Alıntıdır.   www. egert.com.tr . yerli üretim için teşekkürler EGE Üniversitesi
.

Published in: on 02/02/2010 at 22:58  Comments (1)  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://aliselim66.wordpress.com/2010/02/02/spirulina-nedir/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentYorum bırakın

  1. Sütün önemi gerçek çok büyük. Bu yüzden bu konuda yatırımlar yapıyoruz. Bu konudaki araştırmalarınıza teşekkür ederiz.


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: